Socialisation och kön

Detta bildspel kräver JavaScript.

Uppgift 1: Analys av bildmaterialet

Ni har nu tagit bilder på barns leksaker och kläder (se FB-rum) utifrån vad ni själva uppfattar som stereotypa och traditionella könsroller. Fundera utifrån det totala bildmaterialet och svara på frågorna
• Hur är tjejer enligt bildmaterialet? Hur är killar enligt bildmaterialet?
• Vilka ideal går att ana: Hur skall tjejer vara? Hur skall killar vara?
• Vad är respektive kön intresserade av?

Hur väl stämmer detta mönster mer er egna upplevelser och erfarenheter från barndom. Hur påverkar det oss? Var fostras vi till för könsroller? Hur kan detta begränsa både flickor och pojkar?

Uppgift 2: Genusordning

Inom sociologin går det att beskriva manlig och kvinnliga ideal utifrån motsatser visa på hur könsroller konstrueras. Denna modell hittade jag i Rolf Lidskog (2014: s166) Sociologi

Bild1

a) Är listningen rimlig, vill ni lägga till eller ta bort något
b) Går några av leksakerna att förstås utifrån denna kategorisering?

Hur kan dessa två spel illustreras till hur fostras till en genusordning?

Hur kan dessa två spel illustreras till hur fostras till en genusordning?

c) En sådan här uppdelning i manligt och kvinnligt är kopplat till män och kvinnors makt i samhället. Hur då?

Uppgift 3: Socialisation och genus

Sedan är det dags att analysera hur könroller uppstår genom en socialisationsprocess. Använd då följande begrepp (se sidhänvisning) som dina redskap:

  1.  Identitet (35), socialisation (36), agenter (37), primär socialisation (39), social interaktion (40), sekundär socialisation (40), tertiär socialisation (40).
  2. https://sociologiskordlista.wordpress.com/tag/socialisation/
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s