Stresshantering

Hantera stressen!

Denna uppgift är tänkt att dels hjälpa er att öka känslan av kontroll över era liv och dels förstå stressen ur psykologiska perspektiv (biologiskt, kognitivt framförallt).

1. Vad gör dig stressad?
Fundera över i vilka situationer som du upplever stress. Varför blir du stressad?
Hur märker du att du är stressade i dessa situationer? Fundera både över kroppsliga och psykiska symtom.

2. Vad kan du göra för att hantera stressen?

Utgå ifrån:

a. Lundgren s.226 ff
b. http://www.1177.se/Skane/Tema/Halsa/Stress/Stress-Vad-man-kan-gora-sjalv-/
c. http://www.sundkurs.se/sjalvhjalp/slide/module/sjalvhjalp_stress/halsoeffekter-av-stress
d. http://www.mindtools.com/pages/main/newMN_TCS.htm (men akta er något för denna sida för här finns mycket information)

3. Formulera en konkret strategi som du kan prova under ett antal veckors tid. Tanken är att du ska använda strategin för att minska din stress.

4. Testa strategin (skriv ner, eller tala in, korta loggar om hur det går så blir det lättare för dig att se ifall det funkar eller inte)

5. Muntlig examination

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s