Brott, teori och ett fall

Kriminologiuppgift: Ett fall och en teoridiskussion

 

Vi har under kursens gång tagit upp flera teorier om brott. Nu ska ni få tillämpa, jämföra och diskutera några teorier utifrån ett brottsfall eller en känd brottsling.

Skrivuppgiften ska innehålla:

  • En presentation av ert fall (ni kan exempelvis utgå från det ni arbetade med hos Annika, Ken Rings levnadsberättelse men framförallt ska det vara något som ni är intresserade av)
  • Ni måste redogöra för minst två teoretiska perspektiv (se nedan) som ni prövar på ert fall: Redogör för grunddragen för teorin. Vilka begrepp har relevans för fallet? Hur går de att använda för att förklara?
  • Jämför teorierna (förklaringarna) Hur skiljer de sig åt? Vad förklarar det i ert fall? Vad förklarar det inte? Kompletterar de varandra?
  • Kritisk slutsats, värdera de teoretiska förklaringarnas relevans för ditt fall och hur användbara är de är.
  • Ange källor: Notsystem eller referens i text förväntas

Inlämning: På söndag nästa vecka 15/2. Rekommenderad längd ca 3 sidor

Bedömningsmatris

Bearbetning, analys, begreppshantering och teoretisk förståelse Bearbetning, analys, begreppshantering och teoretisk förståelse Bearbetning, analys, begreppshantering och teoretisk förståelse
Eleven bearbetar, analyserar och diskuterar med viss säkerhet några frågor inom kriminologin. I arbetet använder eleven med viss säkerhet vetenskapliga begrepp, metoder och teorier som är relevanta för kriminologin

 

Dessutom diskuterar eleven översiktligt olika aspekter av kriminologin och drar enkla slutsatser om resultat och valda metoder.

 

Eleven bearbetar, analyserar och diskuterar med säkerhet några frågor inom kriminologin. I arbetet använder eleven med viss säkerhet vetenskapliga begrepp, metoder och teorier som är relevanta för kunskapsområdet.

 

Dessutom diskuterar eleven utförligt olika aspekter av kunskapsområdet och drar välgrundade slutsatser om resultat och valda metoder med hänvisning till relevanta källor.

 

Eleven bearbetar, analyserar och diskuterar med säkerhet flera frågor inom kriminologin. I arbetet använder eleven med säkerhet vetenskapliga begrepp, metoder och teorier som är relevanta för kunskapsområdet.

 

Dessutom diskuterar eleven utförligt och nyanserat olika aspekter av kunskapsområdet och drar välgrundade och nyanserade slutsatser om resultat och valda metoder med hänvisning till relevanta källor.

 

 

 

Teorier som har tagits upp eller kan relevans

Använd gärna även externa källor som wikipedia och NE

Teori/Modeller som ni kan välja mellan, kolla även min genomgång av Benny på min blogg. Börja nerifrån och upp!

  1. Robert Mertons teori om Strain – kapitel 5 s57 -62
  2. Subkulturteorier – kapitel 5 s62-64
  3. Gäng och nätverk – kapitel 5 s65-67
  4. Socialekologisk teori kapitel 4 s 50 – 53
  5. Inlärningsteorier/differentiella associationer s 53- 44
  6. Symbolisk interaktionism , stämpling och social konstruktivism s s 69 – 72
  7. Kontrollteorier: Trevor Hirschs teori om sociala band, neutraliseringstendenser och självkontrollsteorin
  8. Kritisk kriminologi och konfliktperspektiv s 80 – 83
  9. Rational choice – ”broken windows-teorin” Fråga mig eller sök själva
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s