Djupintervju i S2a

Kolla gärna instruktionerna från höstlovet här. Inlämning sker på it´s learning och ingen annanstans. Muntlig presentation 10/12 (se nedan)

Bedömning: Instruktioner plus matrisen här nedan…

Skriftlig Inlämning senast på söndag 7/12

-Bör var formulerat som en sammanfattning av personens liv (livshistoria) som innehåller sådant som:
– Uppväxt, föräldrar, syskon
– skola/utbildning
– Fritid
-yrkesliv
– familj

VIKTIGT!
Lyft i några ordagranna citat från intervjun

Intervjukonst

Exempel på hur ett ordagrant citat kan fungera som ett konkret exempel på hur skolan upplevs

Vara noggrann att tidsbestämma berättelsen med årtal
Ange yrken på föräldrar och kärlekar

 

 

 

 
Muntlig redovisning 10/12
– kort intresseväckande berättelse om personen ni intervjuat
– Gör en koppling med redogörelse till någon teori och begrepp vi tagit upp på kursen som exempelvis:

  • Aktör/struktur – identitet, socialisation och kultur
  • Roller, social position, normer, rollkonflikter, social kontroll
  • Goffman: Den dramaturgiska modellen, intryckstyrning, front – och backstage, inramning …
  • Bild4
  • Symbolisk interaktionism, Georg Herbert Mead, miget och jaget
  • Socialisationsagenter, primär, sekundär och tertiär socialisation
  • Könssocialisation och könsrollerBild2

Senare ska ni analysera (under våren) berättelsen utifrån:

– Relationen aktör och struktur

– Fundera kring hur faktorer som klass, genus och etnicitet  har betydelse

– Vilken betydelse ha samhällsprocesser (politiska, ekonomiska och sociala förändringar) för er intervjuperson.

 

Matris på intervju

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s