UNDERSÖKNING UR ETT KÖNSROLLSPERSPEKTIV

UNDERSÖKNING UR ETT KÖNSROLLSPERSPEKTIV

könsroller i media

Detta bildspel kräver JavaScript.

Arbeta i indelad grupp med följande uppgift:

Ni får välja ett massmedia som ni väljer att analysera som exempelvis en mode- eller livsstilstidskrift, modeblogg eller reklamkampanj som har en könsbestämd målgrupp

Undersök sedan tidningen/bloggen utifrån följande frågeställningar:

  • Vilken målgrupp har mediet? (Vilka vill de nå, sälja till? ex. Tjejer/killar, inkomst, ålder osv.)
  • Vilka ämnesområden tar tidningen upp?
  • Vilka åsikter förmedlar tidningen?
  • Vilka bilder finns i tidningen? Varför?
  • Vilken sorts företag gör reklam i tidningen? Varför?

 

Om man utgår från er tidning, blogg

  • Hur är tjejer? Hur är killar?
  • Hur skall tjejer vara? Hur skall killar vara?
  • Vad är respektive intresserade av?
  • Finns det något som är motsägelsefullt i tidningen?
  • Övrigt som ni finner intressant…
  • Analysera bilder utifrån ett genusperspektiv, läs gärna bloggen genusfotografen för att finna inspiration

Ni skall kunna motivera samtliga påståenden med exempel från er tidning, blogg…!

 

Fundera på om ni tycker att bilden som tidningen ger av tjejer och killar stämmer. Låt er tanke kring detta framgå i redovisningen. Förbered en diskussionsfråga till resten av klassen utifrån era iakttagelser.

 

Redovisning sker muntligen. Ni väljer själva hur ni vill redovisa, men gör ingen vanlig redovisning, Spela upp en pjäs, ha en paneldebatt, gör en poster, … Var kreativa! Jag kommer presentera några tips hur ni

Ni får 10 min /grupp.

 

Tänk på att arbeta på de tre lektioner ni har innan redovisning!

 

 

Alla grupper skall kunna redovisa oavsett om hela gruppen är närvarande eller ej utsatt dag!

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s