Kriminologi: Att förstå brott och brottsutveckling

BennyDet glädjer mig att ni var väl pålästa i tisdags. Nu har vi tre lektioner kvar innan vi skiftar grupp.

Dagens lektioner kommer handlar om varför någon blir kriminell utifrån ett socialpsykologiskt perspektiv. Vi kommer arbeta med ett fall ”Benny och Brotten”som vi kommer analysera utifrån symbolisk interaktionism och stämplingsteori. (s69-74)

  1. Ni ska göra en reflektionsuppgift utifrån de frågor ni besvarade vid kursens inledning. Utgå från allt som tagits upp på lektioner, brottsrummet, filmer, genomgångar och läroboken.  Under vecka 41 så går ni genom främst frågorna 1,2,3, 4, 5 a, b, c. Sedan ska ni utvärdera vad ni lärt er under mitt avsnitt och ge mig gärna tips på vad jag kan utveckla.
  2. Ett prov som främst utgår från begrepp och ”basfakta” som berörts på lektioner och i kapitlen 1, 3 och 8. Här har ni en ordlista på kriminologiska grundbegrepp

BEDÖMNING PÅ AVSNITTET

– blir på lektioner, seminariet, reflektionen och begreppstestet…

– Jag bedömer er utifrån följande matris, där jag främst tar hänsyn till de två övre rubrikerna i Matris på kriminologin 

1. Redogörelser och Beskrivning

2. Bearbetning, analys, begreppshantering och teoretisk förståelse

3. Informationshantering och källkritik (källkritik kring brottsstatistik)

 

Kommentera

