Diskussion ”Brottsnivå och samhällsförändringar”

Diskussion ”Brottsnivå och samhällsförändringar”

Tid ca 30min

Ca 12 -13 deltagare

Alla deltagare har bidragit med diskussionsfrågor utifrån kapitel 8

Varje deltagare har till början ett talarkort …

Vi har två ringar:

  • En inre ring där diskussion pågår (där sitter fem personer åt gången)
  • Övriga sitter i en yttre ring och lyssnar, när ni vill gå in i diskussionen så knackar ni någon som har förbrukat sitt talarkort på ryggen och tar plats i den inre ringen
  • När alla fått komma till tals en gång så kan de som lämnat ringen komma in igen

Jag vill att ni visar mig att ni har:

  • En korrekt och tydlig formulerat begrepps- och faktahantering från läroboken
  • Visa på samband (orsak – och verkan), förmåga att problematisera dessa
  • Förmåga till att reflektera kring ämnesinnehållet, ge andra exempel och jämföra med andra samhällsföreteelser (brott,kriminalitet)
  • Dra slutsatser, ta ställning och underbygga dessa ställningstagande

DISKUSSIONSFRÅGORNA NI FORMULERADE PÅ DAGENS LEKTION

  • Hur kan man lita på statistisk? Vilken slags brottstatistik bör man lita på (använda)?
  • Vad har industrialiseringen för betydelse för brottsutvecklingen?
  • Hur kan man se ett samband mellan hur samhället ”ser ut” och brottsligheten?
  • Vilka svårigheter finns i att jämföra brottsligheten över tid avseende mörkertalen?
  • Vad kan vara orsaken eller orsakerna till att man väljer att inte anmäla ett brott man blivit utsatt för? Ge konkreta exempel på brott sör betydelse för brottsutvecklingenom ni inte skulle anmäla?
  • Vilka är de vanligaste brotten som anmäls? Varför tror du att det är så?
  • Hur kommer det sig att stöldbrott är ett av de mest förekommande anmälda brotten?
  • Vilka typer av social kontroll finns det?
  • Hur kan graden av olika sorters social kontroll påverka brottsutvecklingen? Ge exempel!
  • Vad innebar urbaniseringen för brottsligheten? (då arbete hemma på gården med familjen försvann)
  • Hur såg ungdomsbrottsligheten ut i förhållande till brottslighet i andra åldersgrupper? (1850-1970)
  • Hur påverkar straffen, polisens arbete och hur hårt domstolarna dömer brottsutvecklingen?
  • Har ungdomsbrottsligheten ökat eller minskat? Vad finns det för tänkbara orsaker till detta?
  • Vilka mönster går att se över tid vad gäller stöldbrottsligheten?
    • Vad orsakade ökningen av stölderna runt 1860- talet?
    • Varför gick brottslingen upp under 1900-talet+(modern tid)
    • Varför ökningen stagnerat och delvis minskat från 1990-talet?
  • På vilket sätt skiljer sig brottsutvecklingen mellan Japan och Sverige? Vad kan detta tänkas bero på?
Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s