Uppgift på de sociologiska klassikerna: Barnfattigdom

Uppgiften:

Reflektion barnfattigdom (muntligt seminarie)

Du har sett två stycken avsnitt av ”Uppdrag granskning” under kursen, ”På andra sidan älven” och ”Barnfattigdom”. Båda programmen är gjorda av journalisten Janne Josefsson. De båda avsnitten ställer delvis samma frågor men slår åt lite olika håll. Jag vill att du funderar över vad syftet var med granskningen av barnfattigdomen (det senaste vi såg).

  1. Vilka begrepp skulle behöva definieras (t.ex. barnfattigdom)?
  2. Vilka frågor ställs i programmet enligt dig? Är det nyanserat? Varför? Varför inte?
  3. Tanken är att du ska använda dig av begrepp och teoretiker för att ge din reflektion extra tyngd. Det går alltså utmärkt att komma fram till slutsatser som: ” Enligt mig är granskningen nyanserade eftersom alla sidor får komma till tals, samtidigt tycker jag att mycket av det författaren lyfte fram i sina diskussioner påminde mig om Durkheims syn på…” osv.
  4. Vilka teorier är mest rimliga. Jag tycker att Weber hjälper mig att förstå… , men när det gäller X så är det lättare att reflektera utifrån  Marx

s2b – tisdag 5/2

s2c – onsdag 6/2

Film: Barnfattigdom uppdrag granskning 

2013-01-25 14.28.53

Material:

(ni använder det material ni känner att ni behöver för att lösa uppgiften)

Lärobok i sociologi: s16-31

Jämförelse: Durheim vs Marx, + häftet med jämförelse jag delade ut

Lektion 1 Karl Marx

Lektion 3 Émile Durkheim

Lektion 5 Max Weber

Kommentera

