20/5 Nyhetsredovisning i Sp1c

Införa skolk i betyget?

Skolk i betyget Det planeras att sätta in nya regler när det gäller betygsättning av elever.
Nu kommer även skolk ha en betydande del av elevernas betyg. Lärarförbundet som har fått tycka till om de nya reglerna håller inte med på denna punkt. Så här säger lärarförbundets ordförande, Eva-Lis Sirén i en intervju i Svenska Dagbladet,

”Jag har väldigt svårt att se att det skulle göra skillnad för någon, de elever som skolkar mest har ofta stora problem både i och utanför skolan som inte har med undervisningen att göra”.
Hon menar på att ett förbättrat samarbete mellan skolan och föräldrarna kan leda till större chans för högre betyg bland eleverna.

Det råder även delade meningar mellan bland de rödgröna partierna.
Ylva Johansson ansvarig för skolfrågor från Socialdemokraterna säger att hon inte ser något problem med detta, medan Mats Pertoft miljöpartiets talesman för skolfrågor ifrågasätter Jan Björklunds krafttag mot skolket i skolan och säger att betyget handlar om kunskap inte om närvaro.
Källor:http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12411483.abhttp://www.svd.se/nyheter/inrikes/lararforbundet-skolk-i-betygen-ar-fel-fokus_6156637.svd

Vår slutsats:

Om eleven får besked om sin frånvaro i betyget, alltså när hela terminen är slut, är det försent. Hela terminen har gått och man kan inte åtgärda problemet.

Det kan ligga faktorer bakom som gör att eleverna skolkar. Som att de känner sig otrygga, är utsatta för mobbning eller trakasserade på något sätt. Då är det inte så lyckat att hota, vilket skolan faktiskt gör, med att indirekt säga: sköter du dig inte nu, kommer det synas i dina betyg.

Skolan bör istället kontakta föräldrarna via mail, förslagsvis veckovis, så att föräldrarna kan skapa en levande dialog i hemmet och ge eleven stöd. Som till exempel hjälpa barnet att komma upp på morgonen. För att skolk ska kunna minskas, krävs ett bättre samarbete mellan hem och skola.

I Finland är skolk mindre förekommande. Där har man satsat mer på samarbetet mellan hem och skola. Som ni kanske vet har Finland dessutom ett betydligt bättre studieresultat än Sverige och detta kan delvis bero på det goda samarbetet mellan barn, förälder och skola.

Att införa information om skolk i betyget, kan medföra att eleverna blir mer skoltrötta. Vill skolan öka elevernas närvaro på lektionerna bör de istället stimulera närvaro genom positiv uppmuntran. Positiv uppmuntran kan t.ex. vara att få poäng på lektionsnärvaro. Exempelvis kan man vid ett visst antal insamlade poäng erhålla belöning. T.ex. en ledig dag eller något liknande. Forskning visar att negativa strategier för inlärning inte är effektivt.

En fördel med att skriva in skolk i betyget är att man ser det svart på vitt. Det vill säga, eleven ser hur mycket han/hon faktiskt varit frånvarande och kan bättra sig till nästa termin.

Det ena utesluter dock inte det andra. Det vill säga, att ha skolk i betyget kan ju ha sina fördelar men det krävs åtgärder under terminen gång.

Skolan vill ju att eleverna ska vara närvarande, frågan är om detta förslag från utbildningsminister Jan Björklund är ytterligare ett uttryck för skolans maktutövande.

Diskussionsfråga: Tycker ni skolan utövar sin makt genom detta förslag?
Tycker ni man borde införa skolk i betygen?

Klara Skarelid och Johanna Gustafsson SP1C 20/5-2011

Annonser

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s